Red Rose Music


Affirmation




A Classic Ribbon állódozból és az Affirmation integrált erősítőből álló Red Rose Music Reference hanglánc legfőbb erénye, hogy képes megmutatni a zenében rejlő érzelmeket. Az Affirmation integrált erősítő nem csak tekintélyt parancsoló megjelenése és tömege (33 kg!) miatt vonja magára a figyelmet. A teljesítménye is igazi nehézsúlyú versenyzőre utal: 2 x 400 watt (4 ohm). A tömör, 12 mm vastag alumínium előlapot puritán egyszerűség jellemzi: csak három kezelőszervet, a 

Classic Ribbonhálózati kapcsoló melletti hangerőszabályzót, és a négy forrás-választó kapcsolót találjuk rajta. A bal és jobboldali analóg áramköröket két különálló, toroid transzformátoros tápegység táplálja.




Classic Ribbon egy háromutas, szalag-sugárzós állódoboz, oldalra sugárzó mélyhangszóróval. A rózsafa borítás elegáns megjelenését fokozza a többrétegű, magasfényű zongora-lakkozás. A DeAppolito elrendezésű, karbonszálas magas-közép sugárzók mellett a doboz oldalán találjuk a szintén karbon-szálas membránú, 240 mm-es mélyhangszórót, amelynek köszönhetően a hangsugárzó könnyedén megbirkózik a legmélyebb hangokkal. (A Red Rose Reference II hanglánc tartozéka a Silver One interconnect és a 336J hangfalkábel.)

 

Red Rose Baby Reference hanglánc

PassionPassion 
A Baby Reference és a Refernce II lánc azonos hangkaraktere nem véletlen, a Passion elektronikájának �alapja� a nagytestvérnél, az Affirmationnál alkalmazott kapcsolás. A Baby Reference esetében is meghatározó az egyszerűség, a hangerőszabályzó mellett csak a hálózati és a forrás-választó kapcsoló található az előlapon. Az előerősítő öt vonalszintű forrást fogad, a választott lejátszóról hangfelvétel készíthető a record kimenet segítségével.

 


Rosebud MK II.
 

Rosebud MKIIA Passion elektronika és a Rosebud MKII hangsugárzó, vagyis a diszkrét elemekből felépített 2 x 120 wattos félvezetős integrált erősítőből és a kétutas hangsugárzó-párból álló Baby Reference hanglánc tartalmazza a Silver One interconnect és a 336J hangfalkábel szettet is. A Rosebud MKII hangsugárzó elsőként méretét meghazudtoló mélyhangjaival veszi le lábáról a hallgatót. A mélyeket a karbonnal és kevlárral megerősített mély/közép hangszóró, valamint a basszreflex rendszerű, méretéhez képest mély kialakítású kisdoboz garantálja. Az MDF lapokból készült doboz a rezgéscsillapítás érdekében keresztirányban is merevített. A levegős magasakért és a széles, jól definiált színpadért a szalagsugárzó és a keskeny lekerekített előlap a felelős. A Rosebud MKII elegáns megjelenésében meghatározó a rózsafaborítás és a magasfényű lakkfelület.


spiritRed Rose Spirit hanglánc

Mark Levinson a Red Rose Spirit hanglánccal bebizonyította, hogy elérhető áron is lehet zenei hangzású hangláncot építeni. Spirit integrált erősítőből és a Spririt hangsugárzóból álló rendszer különlegessége, hogy megoldást kínál mindenkinek: a Spirit a világ első �high-end in a box� rendszere, a csomagban az integrált erősítőtől a kétutas hangsugárzóig, valamint a336J hangfalkábelig minden szükséges megtalálható. Egy jól megtermett lexikonnál alig nagyobb, kétszer 60 wattos félvezetős Spirit integrált erősítő 4 vonalbemenetéhez csatlakozhatjuk a lejátszóinkat, emellett rendelkezésre áll egy vonalkimenet magnóhoz, CD-felevőhöz. A Red Rose elektronikáknál megszokott alumínium előlapon az egyszerűség jegyében itt is csak a legszükségesebb kezelőszervek, hangerőszabályzó, forrásválasztó és ki-be kapcsoló található. A hanglánchoz tartozó Spirit hangsugárzó a Rosebudhoz hasonlóan kétutas reflexdoboz, amelynél itt is a szalagsugárzó biztosítja a neutrális, jól definiált hangzást.


rose petal

Rose Petal

Az analóg az SACD-nél és a DVD-Audio-nál is jobb hangzású. Éppen ezért kínál a Red Rose Music high-end hangszedőt és phono fokozatot is. Mark Levinson- bár SACD korongokon adja ki audiofil felvételeit -ma is mindenki számára javasolja: ha teheti, hanglemezeket hallgasson. A Rose Petal hangszedőt egy japán nagymester készíti Mark Levinson ajánlásai alapján. A légmentes fémszelencében szállított alnico mágneses MC hangszedő egyedi készítésű mestermunka, amely nem olcsó, de amelyet mindenkinek hallania kell.

 

 

rosette II.Rosette 2

A Rosette 2 kétdobozos phono fokozat MM és MC hangszedőket fogad. A Rosette 2 tápegysége külön dobozba került a lehető legkisebb zaj érdekében. Az analóg áram-köröket tartalmazó különálló egység MM és MC bemeneteihez ötfokozatú kapacitás és rezisztencia-kapcsoló tartozik, így mindenki tökéletesen illesztheti saját hangszedőjét. 

silver one interconnect


A Red Rose termékek között megtaláljuk az interconnect és hangfalkábeleket is, sőt azokat tartalmazzák is a Red Rose hangláncok. A Silver One interconnect és az RRM336J hangfalkábel megdönti azt a mítoszt, hogy csak milliós kábelekkel szólhat jól egy hanglánc.

A Silver One interconnect teflon szigetelése nagytisztaságú ezüst vezetőszálakat rejt. Az igen alacsony kapacitású, így hosszan is vezethető 336J hangfalkábel vezetőereit 336 hajszálvékony, nagytisztaságú OFC rézszál alkotja.

 



 Mark Levinson: A zene az életem része

 Mark Levinson a hifi világának emblematikus egyénisége. A tervező, muzsikus hangmérnök több évtizedes munkássága meghatározó az audio és a hifi világában. Nem véletlen, hogy sokan nevéhez, az első cége, a Mark Levinson Audio Systems megjelenéséhez kötik a high-end megszületését. A három évtized nemcsak trendeket befolyásoló, véleményformáló szerepe miatt izgalmas időszak, de olyan epizódok miatt is, mint amikor a sors fintoraként elhagyni kényszerült a nevét ma is viselő márkát. Sokak számára enyhén szólva rendhagyó gondolkodás- módjának fejlődése miatt a high-end csúcsát jelentő Cello Film and Music Systems-et is váratlanul hagyta el (amely távozását követően hamarosan csődbe ment), mivel 1998-ban úgy érezte, hogy igazságosabb, ha high-end nemcsak egy igen vékony réteg számára érhető el. Ezért volt új cége, a Red Rose Music alapításának vezérmotívuma, hogy minőséget sokaknak tegye hozzáférhetővé. Mindeközben a három évtized alatt kifejlesztett szinte egyetlen készüléke sem vesztett értékéből, sőt, ma már a legtöbb a gyűjtők áhított célja.

Az előzmények után nem csoda, hogy a Red Rose Music megszületése is különös történet. Ritkán fordul elő, hogy egy nagy múltú tervező nem az alapoktól kezdi el egy új termékcsalád kidolgozását, hanem úgy, hogy annyira megtetszik egy márka, hogy megveszi azt. Nos három évtizedes saját hagyományát megtörve Mark Levinson úr ezúttal ezt tette. Az alapok megvoltak: a svéd tervezővel, Bob Bengsstonnal közösen kifejlesztett szalagsugárzós hangsugárzóihoz árban és tudásban illő elektronikát keresett. 1999-ben találta meg a választ, az AudioPrism erősítők a szalagsugárzós hangdobozokkal fantasztikus hangot produkálva tökéletes párosításnak bizonyultak. Arra a kérdésemre, hogy a legdrágább kategóriába tartozó Mark Levinson és a Cello elektronikák után mi késztette arra, hogy tőle szokatlan módon mindenki számára hozzáférhető árú termékei is vannak, Levinson úr a következőt válaszolta: �A Red Rose Music alapításának két alapvető oka volt. Az egyik, hogy a vásárlókkal még az eddiginél is szorosabb legyen a kapcsolatom, a másik, hogy ezúttal a legjobb hangú elektronikákat elérhető áron is kínálhassuk.� Mark Levinson úr filozófiájának megfelelően az új cég New York-i bemutatóterme mindenki számára nyitva áll, sőt maga Mark Levinson fogadja, kalauzolja a vendégeket. Emellett a Red Rose Music termékskála a 13 millió forintos Revelation és a 7 millió forintos Model One Reference monoblokk pártól a mindössze 650 000 forintért kapható hangsugárzót, integrált erősítőt és a kábelezést magában foglaló Spirit rendszerig terjed. Nemrégiben látogattuk meg az audio legendás alakját a Manhattan keleti 21. utcánál a hetedik sugárúton található épület teljes második emeletét elfoglaló “főhadiszállásán”.  

Már a belépéskor érződik a mester kisugárzása, a bemutatóterem inkább különleges festményeket, műtárgyakat felvonultató galériának tűnik, mint hifi bemutatóteremnek. Az ízlésesen berendezett fogadószoba üvegfalán át belátni a nagyméretű bemutató helységbe, amelyből nyílik a jazz-klub méretű zeneszobába. A terem közepén, az alkalmi színpadon áll egy August Förster koncert-zongora, Mark Levinson szárnykürtje és bőgője, az 1680-ban készült mesterhangszer. Itt gyűlnek össze időről időre a New York-i művészvilág reprezentánsai egy kis házi muzsikálásra, többek között olyan neves jazzmuzsikusok, mint Tonny Flanagan zongorista vagy Lee Konitz altszaxofonos. Szintén ezen az emeleten vannak Mark Levinson és munkatársai irodái, a raktár és a logisztikai központ.  

A bemutatóteremben semmi sem szokványos, a padlót keleti szőnyegek borítják, a falakon festmények és ősi kelet-indiai hangszerek (Mark Levinson hosszú évek óta tanulmányozza az észak-indiai zenét és filozófiát), valamint néhány akusztikai elem, a sarkokban basszuscsapda, valamint panelek a reflexiók csökkentésére. A nagyméretű LCD kijelző és a leereszthető vetítővászon jelzi, hogy a kétcsatornás high-end vezéralakjától a film sohasem volt távol —elég, ha arra gondolunk, hogy a Cello Film and Music Systems cég —amint azt neve is tükrözi— alapvető célkitűzése volt, hogy a film- és videohang esetében is a lehető legjobb berendezéseket használjanak a hangminőség érdekében. A megvalósításhoz a minden eddiginél magasabb minőség mellett az értékesítés újra forgalmazással is párosult: a Cello elektronikákat egyetlen helyen, a Cello bemutatótermében lehetett megvásárolni. A minőséget pedig mi sem bizonyítja jobban, mint a Kongresszusi Könyvtár megbízása, hogy a nemzeti hangarchívum restauráló műhelyében több teljes, a magnetofontól a hangszínszabályzó egységeken, valamint az elő- és végerősítőn át a hangsugárzóig a Mark Levinson-féle Cello berendezéseket használnak a mai napig.  

Az antik pamlagon Geoff Fushi hegedű különlegességeket bemutató gyönyörű albuma hever, valamint a Fortune magazin legfrissebb száma, amelyben a Microsoft második emberével készült beszélgetés fotóin jól látható a Red Rose Music hangláncra hívja fel figyelmemet Levinson úr. A Miracle Makers című album különlegessége a Mark Levinson készítette kísérő CD, amelyen megszólal a könyvben látható 28 Stradivari és Guarneri hegedű-csoda. Mark Levinson azonban nemcsak az antik értékek elkötelezett híve, de a rászorulók megsegítésének is. Az említett album a Stradivarius Society támogatásával jelent meg, amelynek célja, hogy a Társaság által megvásárolt hegedű-különlegességet kölcsönözve fiatal művészeket támogassanak. De más területen is jótékonykodik alapítványok rendszeres támogatásával.  

Classic Ribbon Speaker
A sokarcú guru —számomra szokatlan módon— a bemutatóteremben maga fogadja a látogatókat. Ottlétemkor is tévedtek be az utcáról kíváncsi vásárlójelöltek, akivel Levinson úr különös türelemről tanúságot téve udvariasan válaszolgatott azok nem egyszer provokatív kérdéseikre. Mielőtt beszélgetni kezdtünk volna, Levinson úr egy kis zenehallgatásra invitált. A Revelation hangsugárzókon valóban revelációt jelentett a megszólaló zene természetessége, de a �kisebb� hangláncokon, a Classic állódobozon (2 500 000 Ft) vagy akár a Rosebud (990 000 Ft) kisdobozokon is megmaradt a természetesség.  

Tisztelegve a neves tervező több mint három évtizedes tervezői jubileumának a beszélgetés célja mindenekelőtt elmúlt időszak feltérképezésére volt. Első kérdésem a kezdetekre vonatkozott, különös tekintettel arra, hogy riportalanyom nevéhez fűződik a high-end megszületése. Háttérként annyit mindenképpen érdemes elmondani, hogy akkoriban a hifi hatalmas változáson ment át, a korszerű félvezetős készülékek megjelenésével a csöves amerikai gyártmányok kora lehanyatlott. A hazai termékeket elsöpörték az új japán márkák. Tehát enyhén szólva bátorság volt pont akkor elkezdeni a hifi készülék gyártását, amikor az amerikai hifi haldoklott. Mert arra még Levinson úr sem gondolt, hogy lépésével megszületett a high-end!  

— A zene mindig is az életem része volt. A családunkban is központi szerepet játszott, a család minden tagja játszott valamilyen hangszeren, nagypapám Bösendorfer zongoráját például Gustav Mahler választotta ki. 18 évesen szerettem bele a hifibe, de hamar kiderült, hogy az akkoriban megvásárolható készülékek nem szólnak igazán jól. Elhatároztam tehát, hogy építek magamnak jobbat. Elektronikával már ezt megelőzően is foglalkoztam, barátaimmal hangosításhoz és filmhang-felvételhez építettünk keverőt (szerényen elhallgatja, hogy többek közt a legendás Woodstock-i fesztivál hangosításához használt keverőt is ő tervezte). Elterveztem tehát, hogy építek hifi berendezést is, de olyat, amit el is tudok adni. Ezért esett a választásom különálló előerősítőre, amelyet akkoriban nem gyártottak. Így született meg 1971-ben az LNP-1 félvezetős előfok, amelyből négy készült. A sorozatgyártás győzte meg a szüleimet, hogy akkoriban igen nagy összeggel, 15 ezer dollárral segítsenek a cégalapításban. A Mark Levinson Audio Systems következő terméke ismét egy félvezetős előerősítő, az LMP-2 volt, amelyből már több ezer talált gazdára. Gyorsan növekedtünk, hamarosan 90-en dolgoztak az üzemben, ahol az előerősítőkön kívül erősítők, magnók is készültek. A fejlődés megőrzéséhez 1979-ben tőkére volt szükség, ezért egy befektetői csoportnak —amely később a Madrigal Audio Laboratories néven vált ismertté— eladtam a cég 57%-át. Részben ebből következett, hogy végül 1981-ben el kellett hagynom a céget.  

Mark Levinson nem szívesen beszél élete eme szakaszáról. Nem csoda, hisz az ezt követő perben még a nevét is elvesztette, a bíróság arra kötelezte, hogy a Mark Levinson nemcsak hogy nem dolgozhat az audio iparban, de a nevét sem használhatja audio termékek kapcsán. Azonban hamarosan jött egy ügyvéd, aki pénz nélkül vállalta az ügyet —mégpedig sikerrel— a név és a becsület visszaszerzésére. Ennek köszönhetően 1984-ben megalapíthatta a Cello céget, amely ha lehet, még “high-end-ebb” volt elődjénél. A hosszúra nyúlt per végén a legfelsőbb bíróság ítélete alapján a Madrigal megtarthatta a Mark Levinson nevet, de Mark Levinson visszakapta a lehetőséget, hogy azt csinálhassa, amit mindig is akart, az audio iparban dolgozhatott újra. (A sors kegyetlen fintora, hogy a hosszú per megnyerését követően az ügyvéd elhunyt, így Levinson úr nem tudta meghálálni a megfizethetetlen segítséget. Illetve mégis: az ügyvéd egyik fia alapítványát támogatja a mai napig, amely állás nélküli muzsikusokat karol fel.  

A high-end megszületését sokan a Mark Levinson névvel kapcsolják össze. Sőt úgy tartják, hogy aki egy Mark Levinson készüléket vásárol, az magát az embert vásárolja meg.  
— 1971-ben, amikor elkezdtem audio berendezéseket építeni nem volt még olyan, hogy high-end. Egy termék tudása, képessége és ára alapján ítéltetik meg, nem az a fontos, hogy kis vagy óriáscég készítette, specializált kis üzlet vagy áruházlánc értékesíti, olvasható-e a tesztje a szaklapokban vagy sem. A kérdés az, hogy boldoggá teszi-e a vásárlóját. A filozófiám az egyszerűség, a minőség és mindenekelőtt a zenei hangzás megvalósítása volt. A cél eléréséhez a legjobb minőségű anyagokat, alkatrészeket, kapcsolási megoldásokat alkalmaztunk, emellett a készülékek kézi munkával készültek nemcsak természethű hangzás érdekében, hanem azért is, hogy a termék megbízható, hosszú élettartamú legyen szerviz háttérrel, olyan magas színvonalat képviselve, amely a legkiválóbb orvosi- és mérőműszerekre jellemző csak. Nem véletlen, hogy az akkor kitalált jó néhány megoldásunkat másolják azóta is. A forgalmazásban is különbözött a filozófiánk a többiekétől. Áruházláncok helyett hozzáértő specializált üzletekben szakemberek segítségével történt az értékesítés, ahol a zene az értékesítés része volt: a kereskedő ismerte a lemezújdonságokat, sőt a muzsikusokat is. Persze az egy más kor volt, akkoriban minden LP tulajdonos büszke volt lemezeire.  

A Cello felfutását követően 1990-ben költözött New Yorkba, ahol teljesen szokatlan módon saját maga kezdte forgalmazni, demózni a termékeket, amelyeknek filozófiája következő volt: a létező legjobbat nyújtani minden árkategóriában.  
— Amikor a Cello céget magalapítottam sokan figyelmeztettek, hogy az audio ipar nem lesz elragadtatva filozófiánktól, nevezetesen hogy készülékek helyett zenei rendszereket építünk —sokan figyelmeztettek, hogy üzletileg ez öngyilkossággal ér fel. Nos nem lett igazuk. Ez is bizonyítja igazamat, hogy fontosabb a jóra törekedni, mint a politikailag helyesre. De nem akarok nagyon mélyen belemenni a filozófiai boncolgatásokba. A termékeknél az egyik cél az volt, hogy a videó és film területén is a lehető legjobb minőségű, teljes hangláncot használjanak.  
Az értékesítési filozófia is szokatlan volt, elképzelhető milyen megütközést váltott ki sokakból, hogy egy high-end gyártó maga demózza a készülékeit. De ez a kísérlet új fejezetet nyitott a hifi kereskedelemben: a vásárló végre találkozhatott a fejlesztő/gyártóval. Az újdonság nem egy új készülék maga, hanem a gondolat, amely mögötte van.  

— Miért választotta legújabb termékeinek a Red Rose Music nevet? 
— A vörös rózsa jelkép, a szeretet, a szenvedély és az elkötelezettség szimbóluma. Ezzel is jelzem, hogy nem a technika a fontos, hanem a zenében rejlő érzelem, amelyet a technika képes vagy nem képes tolmácsolni. A Red Rose termékek lényege a minőség és az egyszerűség, a kereskedő részéről pedig az őszinteség, mindezzel a vevő érdekeit kívánjuk szolgálni. Higgye el, épp elég időt töltöttem el olyan termékekkel, amelyek különlegesen drágák voltak és ugyan különlegesen magas minőséget képviseltek, ám csak egy igen kis kör számára volt megfizethető. Nem mondom, hogy nem éreztem jól magam akkor is, de most más a cél. Most is jól érzem magam, amikor kompakt, elérhető, mégis hosszú időre minőséget garantáló berendezéseket árulunk. Mivel itt jóval kisebb a hasznon, ezért egy új értékesítési modellt kellett kidolgozni. Persze ez az új nem is olyan új, pont olyan, mint a hifi kezdetekor, amikor egy audio üzlet csak néhány terméket forgalmazott, viszont nemcsak hitt bennük, de alaposan ismerte is azokat. A termékcsaládot is úgy terveztük, hogy kevés komponensből álló, egyszerűen kezelhető, de teljes láncot kínálhassunk néhány széles ársávot átfogó kategóriában, természetesen úgy, hogy azok mindegyike a legjobb legyen kategóriájában.  

— Mik ezek a termékek?  
— A palettán a Model One, Two és Five csöves erősítőktől a félvezetősökön, Spirit, Passion, Affirmation és Model 150 át, a négyféle szalagsugárzós hangdobozig terjed. A termékcsalád kiegészül a 336J hangfal- és a Silver One interkonnekt kábelekkel, valamint a Rosette 2 lemezjátszó-előerősítővel és a Rose Petal MC hangszedővel. Lényeges, hogy az erősítők a hozzájuk illő hangsugárzókkal tökéletes párosítást alkotnak. S ez már a legolcsóbb Spritit lánc setében is igaz, amelyben a Spirit integrált erősítő, a Spirit LS1 kisdoboz és a 336J hangfalkábel együtt 599 ezer forintért megkapható.  

— A komponensek rendszerekké álnak össze. De vajon ez minden vásárlónak jó?  
— A tapasztalatom, hogy 80%-uk boldog, hogy egy teljes, összetartozó láncot vehet meg.  

— Nincs surround hanglánc az említettek között, sőt videó sincs, és hangforrásban is csak lemezjátszó hangszedő van. Mi az oka?  
— Tudatosan kétcsatornás zenei láncokat forgalmazunk. Ezeket ugyanis bárki tetszése szerint kiegészítheti, vehet például —még a Spirit rendszer árához képest is— olcsón egész jó progresszív DVD-játszót, így házimozizhat a lánccal. De az igényesebb házimozihoz is kínálunk kibővített láncokat, sőt gyakran mi installáljuk azokat  

— Ha már a házimozinál tartunk, vita tárgya, hogy hány csatornás hangvisszaadás közelíti meg a valóságot. Ön szerint hány csatornára van szükség? 
— Egyre, a mono jó. Hány és hány nagyszerű mono felvétel készült, amelyek hallgatásakor még senki sem panaszkodott, hogy jobb lenne, ha sztereó lenne a felvétel. Egyébként a surround csak tovább bonyolítja a helyzetet. Sokan észre sem veszik, hogy egy jó minőségű kétcsatornás hangláncon automatikusan sokkal többet hallgatnának, mint egy hasonló árú, gyenge minőségű 5.1 csatornáson. A zenei élvezet minőség és nem a mennyiség kérdése, a minőség pedig nem a csatornaszámtól függ. De ugyanez igaz a hangfelvételekre is, nem a csatornaszám érdekes, hanem a zene minősége. Nem véletlenül a 20-as, 30-as, 40-es, 50-es években készült felvételeket nem képes felülmúlni a legtöbb napjainkban készült változat, mivel a régiekben van valami, ami a mai változatok zöméből hiányzik.  

Mark Levinson a terület jó ismerője, mivel közismert hangmérnök is, aki minden felvételén a legújabb technikát alkalmazva a zenéből sugárzó érzelmeket kívánja megszólaltatni. Így a Red Rose Music egyben kiadó is, amely Mark Levinson által készített régebbi analóg és új DSD felvételeit adja ki SACD korongokon (a választékról, így a Live Recordings at Red Rose Music sorozatról a cég hazai forgalmazójától (www.digitalpro.hu) vagy a http://www.redrosemusic.com/honlapon tájékozódhatnak). Így a hetvenes években analóg szalagra készített felvételeiből jó néhány SACD változatban is kapható. Erről a következőt mondja: “Vannak olyan zeneileg kiváló, a 70-es években készített felvételeim, amelyek arra sarkaltak, hogy elkészítsem a DSD változatukat. Izgalommal vártam az elkészült SACD korongokat és nem csalódtam, olyan, mintha sikerülne a mesterszalagot átnyújtani a hallgatóknak. Ráadásul ha egy felvétel ilyen valósághűen szól, akkor az hasonlóan élvezhető egy átlag hifi láncon is.”  

— Ön hangfelvételeket is készít a kezdetektől, ezért különösen kíváncsi vagyok a véleményére a nagyfelbontású digitális formátumok harcáról?  
— A CD minőségét jelzi, hogy az nem igazán alkalmas egy hanglánc minőségének megítélésére, az LP annál inkább. A CD után egy adott felvétel SACD változata már sokkal hallgathatóbb. Az SACD-n —akár a hanglemezeknél— képes vagy kedvenc lemezedet újra és újra meghallgatni —ez a CD-nél ritkán sikerül. A PCM és a DSD (az SACD-nél használt 1 bites mintavételezési technológia) közül egyértelműen a Super Audio CD a jövő, ez közelíti meg leginkább az analógot. A PCM hangra a testünk idegenül reagál, van benne valami —amit én “PCM lenyomatnak” nevezek—, ami idegen tőlünk, ami tudat alatt hat. A CD már jó ideje bebizonyította: unalmas, fárasztó, idegesítő a hangja. Sokan hagyták szép csendben abba miatta a zenehallgatást. Mások próbálkoznak, újabbra cserélik CD-játszójukat, DA átalakítójukat, kábeleiket —de hiába, nem lesznek tőle boldogok. Két megoldás van: az analóg hanglemez vagy az SACD, persze ha valóban igényes készülékről van szó. Ezekkel az érzelmek is átjönnek a zenehallgatáskor. Amikor először hallottam DSD felvételt, az első benyomásom az volt, hogy amit hallok, az nem digitális felvétel, első hallásra a régebbi analóg mesterszalagok hangjára emlékeztetett.  

— A hangfelvételeihez milyen berendezést használ?  
— A filozófiám, hogy nem használok semmiféle utómunkát, vágást, hangszínszabályzást (pedig a Cello Audio Palette-t a világ legjobb ilyen elektronikájának tartják!). A lehető legkevesebb mikrofonnal, legtöbbször kettővel dolgozom. Átépített Bruel & Kjear mérőmikrofonokkal, Cello Encore előerősítővel Tascam DASA 98 nyolcsávos szalagos digitális magnóra készítem a DSD felvételeket, amelyet a másik szobában (a bemutatóteremben) azonnal vissza is hallgatunk. Mert az emlékezet gyorsan elhalványul, ez az egyetlen mód egy hanglánc vagy egy hangfelvétel hanghűségének megítélésére. Annál is inkább, mert míg a videóban a szín-egyensúly objektív módon megítélhető, addig az audiónál a hanghűség nem mérhető.  

A kérdés illusztrálásához egy, a hatvanas években készült Ella Fitzgerald —Joe Pass lemezt tesz fel a lemezjátszóra: “Nem vagyok biztos benne, hogy bármilyen technikával bárki ennél jobb felvételt tud készíteni! Arról nem beszélve, hogy az SACD ugyan már nagyon közel jár az LP hangjához, de ma még nincs jobb az analógnál.”  

Ezután a hifi kereskedelem gyakorlati oldaláról faggatom, nevezetesen az elhíresült “doboz teóriájáról”, valamint arról, honnan ez a végtelen türelem az olyan vásárlójelöltekhez, mint a bemutatóterembe előzőleg —talán nem is véletlenül— betévedt úr, aki miközben folyamatosan kritizálta a Revelation hangláncot, a sajátját (egy jó nevű high-end márkát) dicsérte. Aki high-end értékesítésre adja a fejét, az legyen diplomata és pszichológus egy személyben. (Persze Levinson úrnak könnyű, édesapja a Harvard és a Yale egyetemek pszichológia professzora volt, a Seasons of Man's Life című könyve a felnőttek önfejlesztésének alaptankönyvének számít, édesanyja pedig egy német pszichiáter, Henirich Hertz unokahúga.)  
— A legtöbben nem hangszereket, hanem dobozokat árulnak. És hogy a piacon maradhassanak, ezért újabb és újabb dobozokat kell értékesíteniük. Ezért találkozunk ennyi a nem létező “special edition”, “limited edition” változattal, amelytől a gyártók és a forgalmazók azt remélik, hogy a vásárló ismét megjelenik. A cél, hogy elhitessék a vásárlóval: már csak egy lépés a tökéletesig, amit a karnyújtásra lévő legújabb változat nyújt majd —ez persze nem igaz, ráadásul így a vásárló örökké elégedetlen marad. Az én berendezéseim hosszú éveken át, nemritkán 10-12 évig változatlanul gyártásban maradtak, és nem vesztettek értékükből. Például a Cello Audio Palette 12 évesen kapta meg az akadémia díját, elképzelhető tehát, hogy milyen forradalmi lehetett megszületésekor?!  

Végül a zenélésről kérdezem. Elöljáróban annyit, hogy olyan muzsikusokkal játszott együtt, mint John Coltraine, Chick Corea, Sony Stitt, Keth Jarrett. Válaszát egy Nietzsche idézettel foglalja össze: “ Zene nélkül butaság az élet." 
Lehet-e ennél jobb végszó egy beszélgetéshez?!
Matók István

2009 © Digital Pro  |  1044 Budapest, Kisfaludy u. 13.  |  Telefon: (06-1) 369 8465  |  Fax/üzenetrögzítő: (06-1) 383 2481

Információ  |  Szervíz  |  Értékesítés  |  CD-gyártás