Waves


Waves interfészek:

 
 W  
   


Waves GTR

"Magas minőséget képvisel, és ennek meg is kérik az árát. A 129 000 Ft +áfa (native), illetve 259 000 Ft + áfa (TDM) ár hazai szinten egy gitáros számára nem kevés, inkább stúdiók számára lehet igazán vonzó. Ebben a környezetben egy kompromisszum-mentes megoldást jelent, nem igazán lehet jobb szimulációt találni a piacon. A lehetőség, hogy már felvétel közben is nagyon hiteles, inspiráló hangzáson játszhat a gitáros, és keveréskor mégis minden még tovább csiszolható, nos, ez elég sokat megérhet egy komolyabb felvétel esetében."

waves gtr        guitar interface

Waves GTR teszt

Gitárerősítő és effektpedál szimulációs szoftver, hardverrel párosítva Az izraeli Waves cég volt talán az első, amely kiemelkedő minőségű effekt plug-in szoftvereket kezdett gyártani a számítógépeken futó digitális audió programokhoz. A mai napig a legkomolyabb minőségű (és árú) csomagjaik jelentik sok szempontból az etalont ezen a területen. A Paul Reed Smith név az elektromos gitárok területén cseng hasonlóan jól, igényesen és esztétikusan elkészített gitárjaik szintén a magasabb árkategóriában jelennek meg. Így a Waves részéről jó húzásnak bizonyulhat egy ilyen partner bevétele egy, az elektromos gitárral kapcsolatos szoftver piacra dobásánál. Paul Reed Smith szerepe egyébként részben pont a hardver doboz fejlesztésében volt jelentős, bár a szoftver modellek elkészítésében is állítólag igénybe vették tapasztalatait, no meg erősítő és gitár gyűjteményét. A GTR rövidítés a Guitar Tool Rack kifejezést rejti, de egyébként magát a gitár szót is így rövidítik hangszín elnevezésekben, vagy mondjuk keverő csatorna feliratokon, ha nincs több betűre hely. 

A GTR csomag egyébként három összetevőből áll. Két önálló szoftver plug-in az egyik része, ezek a Waves Amp Software és a Waves Stomp Software. A harmadik összetevő a Waves/PRS Hardware Interface doboz, ami valójában egy DI box. Ez a tény először engem is meglepett, mert amikor a hírek és képek eljutottak hozzám a Waves GTR csomagról, akkor valahogy azt feltételeztem, hogy akkor a hardver rész egyben valamilyen digitális átalakító is, és USB csatlakozóval a közvetlen számítógépes csatlakozásra is alkalmas. Ezzel szemben a dobozból csak vonalszintű jel jön ki, ezt csatlakoztathatjuk bármilyen hangkártya vonalszintű bemenetére. 

Elsőként így magát a DI dobozt próbáltuk ki. A többes számot azért használom, mert Sipeki Zoli gitáros barátomat kértem meg, hogy segítsen a cuccot tesztelni. Ő maga egy hardveres erősítőszimulációt (POD XT) használ már évek óta stúdióban és koncerteken egyaránt, így van összehasonlítási alapja, másrészt így tényleg szakavatott kezek alatt megszólaló, profi gitárszólamokkal lehetett tesztelni a csomagot. A DI box hangzását a közvetlen keverőbemenettel, illetve a POD effekt nélküli előerősítésével hasonlítottuk össze. Meg kellett állapítani, hogy a DI box tényleg jó minőségű, a hang valahogy szélesebb spektrumúnak és tisztábbnak tűnt. A doboz maga stabil érzetű fém ház, az előlapján egy jack-es gitár bemenettel, gain potméterrel és kijelző LED-ekkel. A bemeneti szint nagyságát három LED-del ellenőrizhetjük és külön LED jelzi a bekapcsolt állapotot, valamint az elem alacsony szintjét is. Ez utóbbi információból kiköveztethetően, a doboz elemmel is működtethető, (két darab kilenc voltossal), de külső tápegységet is vehetünk hozzá. A hátoldalon szimmetrikus kimenetet találunk XLR formátumban, valamint aszimmetrikus jack kimenetet is. Az elektromos gitár jelének hangkártya vonalbemenetére illesztésekor a szintet és az impedanciát kell megfelelő paraméterre hozni, és ezt a feladatot a Waves/PRS Hardware Interface magas színvonalon teljesíti. A hardver nincs összekötve egyébként a szoftverekkel, mindkettő rész külön-külön is használható, és véleményem szerint a DI boxot nyilvánvalóan fogják is önállóan használni a leendő vásárlók. 

A hardver önállóságából következik az is, hogy a szoftver védelme nem a hardverhez lett kötve. A Waves egy néhány éve a PACE féle iLok védelmi USB kulcsot választotta a szoftver plug-in effektjeihez. A GTR esetében is így van, így ha még nem rendelkezünk iLok kulccsal, akkor egy ilyet is be kell szereznünk. Én személy szerint több hardver védelemhez kötött szoftverrel is rendelkezem (Steinberg, TC Powercore, UAD), de ennél bonyolultabbá tett védelmi rendszerrel még nem volt dolgom. Az egyhetes demo felrakásához is ugyanazt a procedúrát kellet végigcsinálni, mint amit a teljes szoftverhez, így tapasztalatból mondhatom, hogy egy közel kétórás menetre lehet számítani. Először magát az iLok kulcsot kell regisztrálni jelszóval, megvárni az élesítésre a visszajövő e-mailt, majd a Waves oldalán regisztrálni, megvárni a választ, majd a kulcsra, challenge-response procedúrával rátölteni a licenszet. Érthető a törekvés a szoftver védelmére, de ezzel pont a legális felhasználók életét nehezítik meg. Az is igaz, hogy ezt a helyzetet, legnagyobb részben az illegális felhasználóknak köszönhetjük. 

Az iLok kulcsot leszámítva a szoftver installálása simán ment. Már a 2.0 változatot lehetett letölteni, és ezt installálva a plug-in effektek meg is jelentek a választható VST plug-in effektek között. A szoftver egyébként használható a Pro Tools LE illetve M-Powered környezetben is RTAS plug-inként, illetve a Mac Logic Audio platformon Audio Units formátumban is. A GTR két verzióban készül, az előbb említett lehetőségeket tartalmazza a Native változat, míg a TDM változat a Pro Tools HD rendszerhez készült, ez dupla annyiba is kerül. 

A szoftver igazi fő attrakciója az erősítő és hangfal szimuláció, így nyilván ezt próbáltuk ki elsőként. Mint minden native szoftver plug-in esetében a hangkártya és gép összeállításból következő latency itt is bejátszik, de a teszt konfiguráción könnyen elérhető 6 ms-os érték már játéknál is szinte észrevehetetlen volt, és adott esetben a 3 ms beállítás is elérhető lett volna. Ilyen szempontból Pro Tools HD rendszeren igazolttá lehet tenni a TDM csomag jelentős árkülönbségét, hiszen ott teljesen késésmentesen működnek a plug-inek. A Waves Amp Software kezelőfelülete igazán egyszerű, a lekerekített végű téglalapban gitárerősítőhöz hasonlóan főleg az alap drive és hangszín állító potméterek uralják a felület nagyobb részét. Egy kis legördülő ablakban választhatunk az erősítő algoritmusok közül. A 2.0 változat esetében ez már 10 variációt jelent. Az elnevezések nem kötődnek márkákhoz, hanem a tisztától a nagyon torzított felé haladva választhatunk kategóriákat. Zoli szerint ez az elrendezés nem is baj, mert ha túl sok erősítővariáció van, akkor azok között el is veszhet az ember. Az erősítő mellé hangfalat illetve hangfalakat is választhatunk. Ha sztereó inzertként használjuk a plug-int, akkor lehetőség van két különböző hangfalat is kiválasztani két mikrofon szimulációval, ezeket szabadon panorámázhatjuk, illetve még fázist is kapcsolhatunk, ha nagyon széles sztereó képet akarunk elérni. Elég sok kész preset beállítás is rendelkezésre áll, ezeket érdemes lehet kiindulópontként használni. A kategóriák között több nagyon jól sikerültet is hallottunk, néhány kifejezetten jobbnak tűnt, mint az ismert és megszokott hardveres szimuláció. Még a kevésbé tetsző erősítő szimulációknál is az volt Zoli leggyakoribb megjegyzése, hogy “nem beteg” a hangzás, ami nála már dicséretet jelent. 

A Waves Stomp Software esetében kettő, négy vagy hat hellyel rendelkező PedalBoard plug-in tölthető be, és a helyekre tölthetünk be a huszonegynéhány stomp effekt közül. Az effektek sorrendjét akármikor egyszerűen megváltoztathatjuk, dedikált gombokkal léptethetjük előre vagy hátra a kiválasztott pedált, illetve drag-and-drop módszerrel is rögtön átrakhatjuk egy másik helyre. Az effektek listája felöleli a szokásos arzenált, és tényleg nagyon jó minőségi szintet képviselnek, zengetőben, kompresszorban és minden más kategóriában, de ez nem is meglepetés, a Waves plug-in effektek sokaságát és színvonalát ismerve. Az effekteket lehet automalizálni, és MIDI vezérléssel is működtetni, így egy megfelelő MIDI pedállal játék közben is kapcsolgathatunk effekteket, vagy például vezérelhetünk Wah pedált. Valójában egy harmadik szoftver elem is része a csomagnak, és ez egy elég jól használható gitárhangoló. 

A Waves GTR csomag alkotóelemeiben és egészében egyaránt magas minőséget képvisel, és ennek meg is kérik az árát. A 129 000 Ft + áfa (native), illetve 259 000 Ft + áfa (TDM) ár hazai szinten egy gitáros számára nem kevés, de véleményem szerint inkább stúdiók számára lehet igazán vonzó a csomag. Ebben a környezetben egy kompromisszummentes megoldást jelent, és tényleg nem igazán lehet jobb szimulációt találni a piacon. A lehetőség, hogy már felvétel közben is nagyon hiteles, inspiráló hangzáson játszhat a gitáros, és keveréskor mégis minden még tovább csiszolható, nos, ez elég sokat megérhet egy komolyabb felvétel esetében. 


Lippényi Gábor 
(A teszt a Zenész 128-as számában jelent meg.) 

2009 © Digital Pro  |  1044 Budapest, Kisfaludy u. 13.  |  Telefon: (06-1) 369 8465  |  Fax/üzenetrögzítő: (06-1) 383 2481

Információ  |  Szervíz  |  Értékesítés  |  CD-gyártás